Post-Covid: Beter presteren dankzij uw werkomgeving

De studies volgen elkaar op en zijn eensluidend: werknemers die tevreden zijn over de kwaliteit van de voorzieningen op hun werkplek zijn het meest efficiënt. Maar wat is een goede werkomgeving nu eigenlijk en hoe kunt u die creëren om de prestaties van uw werknemers te verbeteren? Wij geven u enkele tips om u de goede keuzes te laten maken.

Wat is er nodig?

Eerst en vooral dient u te bepalen wat uw werknemers nodig hebben vooraleer u hierop kunt inspelen. Comfort is en blijft het belangrijkste. Comfortabel meubilair en goed ingerichte ruimtes zijn noodzakelijk om in goede omstandigheden te kunnen werken. Daarnaast is het belangrijk dat werknemers met elkaar kunnen communiceren om een gevoel van samenhorigheid binnen het bedrijf te creëren.

Met de komst van jonge werknemers in de organisaties merken we dat de behoeftes en werkwijzes veranderen. Vroeger duurde een werkdag haast altijd van 09.00 tot 17.00 uur. Vandaag zijn de werktijden steeds meer versnipperd. Het is niet ondenkbaar dat jonge werknemers hun werkdag om 7 uur ’s ochtends beginnen, in de namiddag wat rusten of ontspannen, en ’s avonds terug aan de slag gaan. Pauzes maken vandaag deel uit van de werkdag en de werkomgeving moet aan die nieuwe gewoontes aangepast zijn.

Werkplekken inrichten

Alle werknemers zijn verschillend. Ze kunnen daarnaast anders werken op verschillende momenten van de dag. Het is dus mogelijk om verschillende werkplekken aan te bieden, aangepast aan de verschillende werkritmes van uw werknemers. Sommige werknemers werken graag in een open ruimte met andere collega’s, terwijl anderen zich liever afzonderen om zich te concentreren. Bovendien kan dat doorheen de dag variëren. Kiest u liever voor een open bureau? Zorg er dan wel voor dat u werkt met ruimtes waar werknemers zich kunnen afzonderen om bijvoorbeeld een telefoontje te doen, zonder dat ze door iedereen gestoord worden. Bent u van plan om uw werkruimtes aan te passen? Luister dan naar uw werknemers. Zij kunnen u immers het best vertellen wat ze nodig hebben.

De boog moet niet altijd gespannen staan

<Pauzes zorgen er ook voor dat werknemers hun werk even kunnen loslaten. De plek waar uw werknemers lunchen, moet hen dus de mogelijkheid geven om te ontspannen en met elkaar te praten. Hierdoor kunnen ze in de best mogelijke omstandigheden terug aan de slag gaan. Een cafetaria of een ontspanningsruimte zijn dus informeler ingericht dan de kantoren. Zorg er dus voor dat het in deze plekken aangenaam toeven is.

Praktische tips

Om uw werkomgeving optimaal in te richten, dient u rekening te houden met enkele kleine dingen die een groot verschil kunnen maken.

Denk er eerst en vooral aan om in elke ruimte de akoestiek te optimaliseren, naargelang het gebruik. In bepaalde ruimtes heerst er stilte, terwijl in andere ruimtes, zoals de vergaderzalen, druk overlegd wordt. De akoestische noden in elk van die ruimtes zijn dus erg verschillend.

Waar mogelijk kiest u bovendien best voor natuurlijk licht. Als dat niet mogelijk is, kunt u best even nadenken over de noodzakelijke en optimale verlichting in elke ruimte. De luchtkwaliteit is eveneens een bepalende factor van uw werkomgeving.

Kies tot slot ook voor opvallende kleuren. Ze maken de werkplek dynamischer en bevorderen het nadenken. Ook hier dient u rekening te houden met het gebruik van elke ruimte en de sfeer die u wilt creëren.

 

Bent u van plan om uw werkruimte opnieuw in te richten? Doe een beroep op vakmensen!

Inrichting van gemeenschappelijke ruimtes

Werkplekken met gemeenschappelijke ruimtes moeten zich aan de nieuwe behoeftes aanpassen.We kunnen nieuwe ruimtes voor nieuwe doeleinden creëren. Meubels, planten, comfort, licht, kleuren en texturen spelen hierbij een belangrijke rol.

 

Het is ook aangeraden om enkele maatregelen te nemen, zoals de wandelrichting aanduiden, de decoratie beperken, eenvoudig schoon te maken materialen gebruiken of de luchtcirculatie en ventilatie garanderen. De meubels moeten eenvoudig aan de ruimte aangepast kunnen worden.

Inrichting van de coworking-ruimtes

 

De open-spaces moeten anders ingedeeld worden. Nieuwe technologieën en lichte en verplaatsbare meubels zorgen ervoor dat u de ruimte kunt aanpassen. De indeling van het meubilair moet uw werknemers op een andere manier laten werken en de social distancing garanderen.

 

 

Tussenwanden kunnen helpen om de ruimte in te delen en de akoestiek te verbeteren.

 

 

Inrichting van vergaderzalen

Privéruimtes zoals directiekantoren, multimedialokalen of vergaderzalen verdienen bijzondere aandacht. Ze vereisen vernieuwende producten met een tijdloos design. Het is noodzakelijk om ingenieuze oplossingen te vinden zodat uw medewerkers verder kunnen werken en de veiligheidsregels kunnen naleven.

Ordin-Access begeleidt u en helpt u om uw werkplekken te ontwerpen en in te richten. Onze vakkennis geeft u de nodige expertise om de juiste maatregelen in deze bijzondere tijden te nemen. Doe een beroep op onze experten om uw medewerkers alle nodige voorzieningen te geven en uw ruimtes opnieuw in te delen! 

 

Interessante artikelen

Ook te lezen...

ASSMAN SMART: een slim beheer van uw werkruimtes

Het Assman Smart-systeem biedt u tal van nieuwe mogelijkheden voor uw bedrijf: intelligent werkplekbeheer, een reserveringssysteem met sensorondersteuning en geautomatiseerde elektronische lockercontrole. Onze Smart Office-oplossingen willen interne processen en...



© 2024 – Ordin Access | Privacybeleid Designed with passion by WEEB
Door uw navigatie op deze site voort te zetten, accepteert u het gebruik van cookies. Privacybeleid