Thuiswerk: hoe richt je de perfecte werkplek in?

De verspreiding van het coronavirus heeft bedrijven en werknemers aangespoord om de manier van werken en de procedures onder de loep te nemen. Voor sommige bedrijven verliep de aanpassing vrij vlot, andere hebben het moeilijk gehad om zich de nieuwe werkwijze eigen te maken. Het leek ons dus meer dan aangewezen om u enkele tips te geven om uw thuiswerkplek efficiënt in te richten.

De juiste plek

Op kantoor heeft iedereen zijn vaste plek, thuis is dat wel net even anders. Eerst en vooral dient u te bepalen waar u precies wilt gaan werken.

We raden u aan om uw werkplek van de veelgebruikte leefruimtes af te sluiten. Kies bij voorkeur voor een afgesloten ruimte. Als dat niet mogelijk is, kan een afgeschermde plek in een ruimte ook nuttig zijn. Vermijd plaatsen zoals de keuken of de slaapkamer die nadelig kunnen zijn voor uw concentratie. Probeer u ook zoveel mogelijk af te sluiten van andere gezinsleden zoals uw partner of uw kinderen. Op die manier kunt in de beste omstandigheden werken en u volledig focussen op uw werk.

De ruimte inrichten

Nadat u de perfecte werkplek gevonden hebt, dient u deze in te richten. Kies voor kleuren die de concentratie bevorderen, zoals lichte kleuren. Vermijd daarnaast om uw bureau tegen een muur te zetten. Het is immers bevorderlijk voor de creativiteit om uw blik te verruimen.

Zorg er ook voor dat u niet te veel op uw bureau plaatst. Een slordige en rommelige bureau is geen ideale werkplek. Bovendien is het veel aangenamer om in een georganiseerde ruimte te werken. Zo vindt u snel alles terug wat u nodig hebt.

Plaats ook enkele planten in de ruimte. Ze bezorgen u een goed gevoel en vrolijken uw werkplek op.

Werk niet altijd op dezelfde manier

U hebt ongetwijfeld al gehoord van verschillende manieren om te werken. Sommige mensen werken liever rechtstaand, anderen kunnen dan weer niet zonder een bal en heel wat mensen kunnen zich alleen maar inbeelden dat ze zittend achter hun bureau aan het werk gaan.

Werken in uw zetel of uw bed is geen aanrader. Het is wel belangrijk dat u regelmatig een andere positie kiest. Wissel af om niet de hele dag in dezelfde houding te zitten en om gezondheidsklachten op lange termijn te voorkomen. Doe ook regelmatig enkele stretchoefeningen en beweeg op geregelde tijdstippen.

Handige tips

Telewerken maakt het soms moeilijk om een goede balans tussen werk en privé te vinden. Het opstellen van een dagplanning kan een mogelijke oplossing zijn. In de planning kunt u uw werktijden en pauzes noteren. Probeer ook om aan het begin en het einde van uw werkdag een routine in te bouwen. Als u op kantoor werkt, moet u zich ook elke dag van uw woning naar uw kantoor en omgekeerd verplaatsen. Als u van thuis uit werkt, zijn die verplaatsingen uiteraard niet van tel maar toch kunt u iets gelijkaardigs doen. Zo kunt u aan het einde van uw werkdag bijvoorbeeld een korte wandeling maken.

Het juiste materiaal kiezen

We kunnen het niet genoeg herhalen, de keuze van het juiste materiaal is cruciaal. We denken vaak aan een ergonomische bureaustoel maar er is veel meer dan dat.

Uw bureau moet eveneens aangepast zijn. In het beste geval kiest u voor een bureau die u kunt verhogen en die u de mogelijkheid geeft om ook rechtstaand te werken. Als u op een pc werkt, kan het ook nuttig zijn om deze hoger te plaatsen zodat u niet voorover moet buigen.

Nu weet u alles wat u moet weten om thuis zo goed mogelijk te kunnen werken. Dankzij deze tips kan deze (al dan niet) tijdelijke ervaring ook verrijkend voor u zijn.

Hulp nodig om uw werkplek thuis optimaal in te richten? Neem contact op met onze experts!

Interessante artikelen

Ook te lezen...

© 2020 - Ordin Access | Privacy policy | Designed with passion by WEEB

Door uw navigatie op deze site voort te zetten, accepteert u het gebruik van cookies. Privacybeleid